Čtení a psaní
Při výuce počátečního čtení a psaní v 1. ročníku pracujeme s učebnicemi PaedDr. Hany Mühlhauserové. Umožňují používat genetickou (hláskovací) i analyticko-syntetickou (slabikovací) metodu. Genetická metoda vede k porozumění čteného textu hned v počátcích výuky a podporuje tak čtenářskou gramotnost dětí. Částečně využíváme také metodu globální (čtení slov jako celku) a sfumato (splývavé čtení).
Porozumění čtenému – to je základní kámen veškerého vzdělávání. Díky čtení přijímáme informace ze všech oborů lidské činnosti, orientujeme se v životě a zažíváme i celou škálu pocitů – od legrace přes napětí až po strach – právě prostřednictvím čteného textu.
Naše škola řadí oblast čtenářské gramotnosti mezi své vzdělávací priority.
Čtení vyučujeme mimo jiné také formou tzv. čtenářských dílen a to prakticky hned od 1. ročníku. Dílna čtení je běžná vyučovací hodina, ve které žáci pravidelně čtou vlastní či vypůjčenou knihu dle svého výběru. Již to, že dítě čte knihu, kterou si samo vybralo, je z hlediska motivace ke čtení velmi důležité. Samostatné tiché čtení v hodině probíhá asi 15 min. Po přečtení úryvku nebo kapitoly žáci plní úkoly, které sledují jejich porozumění. Se spolužáky si povídají o knize, o postavách a o ději knihy. Společně diskutují, knihy hodnotí a vzájemně se svými čtenářskými úspěchy motivují a doporučují si další knihy ke čtení. Postupně se zvyšuje náročnost zadaných úkolů. Vybranou knihu čtou žáci ve škole a také doma tak dlouho, dokud četbu knihy nedokončí. Po přečtení vytvoří vizitku knihy dle předem dané osnovy a na závěr připraví prezentaci knihy pro své spolužáky.
Ve výuce se snažíme využít moderní metody kritického myšlení, které žáky učí číst s porozuměním, vyhledávat v textu podstatné informace, orientovat se v textu a přemýšlet o něm na základě svých zkušeností, s ohledem na záměry autora.
Výuka psaní je v současné době tématem různých diskuzí. Mají se děti učit psát psacím či tiskacím a potřebují to vůbec? Rozhodli jsme se usilovat o skloubení toho, co od psaní očekáváme. Dovednost psát psacím písmem jako dovednost dělat si poznámky za každé situace i jako přenos kulturního dědictví budoucím generacím. Psát správně všemi deseti na klávesnici počítače je v současné době klíčové pro studium i pro pracovní kariéru. Rozhodli jsme se tedy od školního roku 2020/2021 rozšířit výuku psaní i o tuto dovednost.
Vše, co člověk dělá přinese své výsledky jen tehdy, pokud se tak děje soustavně a dlouhodobě. A tady přicházíte ke slovu vy, rodiče. Vaše role je ve vzdělávání vašich dětí nezastupitelná. Věříme, že právě s vaší podporou a motivací vše společně zvládneme.
Matematika profesora Hejného
Výuka matematiky metodou VOBS
Od školního roku 2013/2014 učíme v naší škole matematiku metodou profesora Milana Hejného, v poslední době nazývána také metodou VOBS – výuka orientovaná na budování schémat.
Podstata metody je založena mimo jiné na výrazné změně role učitele, který už není tím, kdo vše ví a vše vysvětlí. V hodinách Hejného matematiky se učitel stává pouze průvodcem a moderátorem, vede žáky k hledání řešení. Jeho role je motivační a organizační. Úloha badatelů náleží žákům. Ti jsou vedeni k logickému uvažování, hledání různých řešení a jejich obhájení v diskusi. Žáci se však učí totéž, co jejich vrstevníci v jiných školách, jen jinak – metodou, která velmi výrazně rozvíjí samostatné myšlení u všech skupin žáků.
Právě radost z objeveného je zřejmě tou nejsilnější motivací jak pro děti, tak pro nás učitele. Je neuvěřitelné, jak i sedmileté děti mají rády výzvy v podobě řešitelských úloh, jak rozděleni do skupinek hledají pravdu a spolupracují v duchu hesla: „Víc hlav, víc rozumu“. Ve chvíli, kdy na cestu k řešení přijde alespoň jeden žák, postupně navede i ostatní spolužáky a výsledky jsou na světě. Dítě dítěti zhruba stejně starému dokáže lépe než dospělý vše vysvětlit. Děti mají zkrátka svůj jazyk, snadněji porozumí sdělenému a přijmou i informaci o vlastní chybě. Zkrátka hledají samy a pracují na té úrovni obtížnosti, která je pro ně motivující. Hodina končí a žákům se nechce opustit sešit matematiky, protože mají zrovna nedořešenou úlohu. Zažívají v těchto hodinách pocity radosti a euforie (při vyřešení složité úlohy) a to jim do života přináší možnost vnímat tyto stavy a pečovat tím i o své psychické zdraví. Dalo by se říci, že tento typ výuky matematiky funguje v jiných rovinách jako účinná prevence rizikového chování, jako užitečný pomocník při zlepšování třídního klima či jako další podpora rozvoje čtenářské gramotnosti. Je mnohem více pravděpodobné, že se člověk, který je schopen zažít přirozenou cestou tak výjimečné pocity v budoucnu vyhne lákadlům návykových látek, stejně tak, že spolužáci, kteří si vzájemně ve vyučování dopomáhají nalézt řešení, zůstanou v přátelském vztahu i o přestávce a pokud jsem schopen vyřešit úlohu i přes její komplikované zadání, je moje čtenářství na dobré úrovni.
Snažíme se tuto formu vyučování implikovat do všech vyučovacích předmětů a tímto přenést díl zodpovědnosti za vzdělávání na děti samotné. Tím, že je učíme promýšlet co a jak a kde, nést důsledky za svoje rozhodnutí, brát chybu jako potřebnou zkušenost – tím je učíme samostatnému rozhodování v budoucím životě. Tyto děti pak vědí, co opravdu chtějí, co jim jde a v čem se cítí dobře. Přináší jim to spokojenost a štěstí do života. A to je asi společné přání nás všech dospělých.
Olympijský víceboj
Již sedmým rokem jsme zapojeni do celostátního projektu Ćeského olympijského výboru : „Sazka olympijský víceboj“. Tento projekt na podporu sportu a zdravého životního stylu se svým charakterem zaměřuje spíše na rozpohybování dětí 1. a 2. stupně základních škol po celé republice.
Žáci jsou motivováni plněním osmi vypsaných pohybových disciplín hlavně v průběhu hodin tělesné výchovy. Výkony jednotlivých žáků se zapisují na web: www.ceskosportuje.cz – olympijský víceboj. V závěru školního roku pak žáci obdrží jako výsledek svého snažení olympijský diplom, kde rodiče najdou hodnocení sportovního analytika o charakteru fyzického typu jedince a doporučení využít sportovních klubů v okolí. Hlavním cílem víceboje není soutěžit, ale zlepšovat svou fyzickou kondici.
V 1. ročníku zapojení do tohoto projektu jsme se umístili v kategorii škol do 100 žáků na 3. místě v České republice a získali finanční odměnu na sportovní vybavení 10 000 Kč. Stále se pohybujeme v Olomouckém kraji v pořadí mezi školami na 1. – 4. místě a ve školním roce 2016/2017 se nám opět podařilo získat finanční odměnu na podporu sportu, tentokrát 20 000 Kč. Naše děti také měly možnost zúčastnit se tréninků s olympioniky Vavřincem Hradilkem, Miroslavou Topinkovou Knapkovou, Ondřejem Bankem a Šárkou Kašpárkovou.
Odznak všestrannosti olympijských vítězů – OVOV
Ve školním roce 2016/2017 jsme se rozhodli, že rozšíříme sportovní možnosti našich našich dětí a k projektu „ Olympijský víceboj“ připojíme projekt ČOV „Odznak všestrannosti olympijských vítězů“. Tento projekt je určen těm, kdo mají chuť soutěžit a především malým sportovním talentům pomáhá v jejich rozvoji. Žáci plní v rámci této části projektu devět disciplín a k tomu jednu ze tří volitelných. Na základě zlepšování výkonů mohou získat bronzové, stříbrné, zlaté a diamantové odznaky. Ti nejnadanější mladí sportovci se přes okresní a krajská kola mohou probojovat až do republikového finále, kde se setkají s desítkami olympioniků a sportovních osobností a zažijí neopakovatelnou atmosféru velké sportovní akce. Tento projekt pomáhá vyniknout mladým sportovním talentům a dále se rozvíjet.
RECYKLOHRANÍ aneb Ukliďme si svět
Školní Recyklační program Recyklohraní vznikl v září roku 2008 pod záštitou MŠMT České republiky. Program podporuje environmentální výchovu v mateřských, základních a středních školách v České republice.
Program je spolufinancován společnostmi, které se v České republice specializují na zpětný odběr a recyklaci – zpětný odběr baterií a elektrozařízení.
Cílem projektu je prohloubit znalost žáků a studentů v oblasti předcházení vzniku, třídění a recyklace odpadů a umožnit jim osobní zkušenost se zpětným odběrem baterií, drobných elektrozařízení, mobilů a tonerů.
Od roku 2020 došlo k rozšíření o problematiku šetrné spotřeby vody a následně o téma klimatická změna.
Sběrné boxy na použité baterie, tonery, vršky, mobily a drobné elektrozařízení máme umístěny v budově školy. V obchodě máme boxy na baterie a vršky a v budově mateřské školy najdete boxy na použité baterie a tonery.
Děkujeme Vám, že nám pomáháte při ochraně životního prostředí!
Školní rok 2023/24 v číslech:
- v rámci průběžného sběru a 3 sběrových kampaní bylo prostřednictvím Recyklohraní odevzdáno k recyklaci: 100 t baterií, 127 t drobného elektra, 12 498 mobilů a 1 210 tonerů
- do připravených úkolů se zapojilo 1 600 škol, resp. 56 266 žáků a studentů
- bylo nabídnuto 6 výjezdních programů, s nimiž lektorky navštívily 148 škol, kde odučily 546 lekcí pro 11 069 žáků a studentů
- do Celoroční hry se zapojilo více než 1600 mateřských, základních a středních škol a k Celoročnímu cíli s ekologickou tematikou se přihlásilo více než 250 škol.